Ciekawostki o Black Friday, czyli czego jeszcze nie wiesz na temat Czarnego Piątku?

Black Friday cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. Mimo że zarówno wyprzedaże, jak i emocje, jakie towarzyszą Black Friday, nie są tak duże, jak na przykład u Amerykanów, którzy jako pierwsi zaczęli obchodzić to święto, liczba osób, która decyduje się na zrobienie większych zakupów właśnie w tym dniu, rośnie lawinowo. Czy wiesz jednak, skąd pochodzi to święto, kiedy ma ono miejsce i jak obchodzi się je w różnych częściach świata? Jeśli nie, zajrzyj do naszego artykułu.

Black Friday – kiedy go obchodzimy?

Black Friday jest świętem ruchomym, obchodzonym w czwarty piątek każdego listopada – czyli tuż po amerykańskim Dniu Dziękczynienia (które Amerykanie obchodzą nieco później niż ich kanadyjscy sąsiedzi). To czas, kiedy sklepy zaczynają „wietrzyć” swoje magazyny tuż przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia, dlatego wiele interesujących nas produktów można kupić tego dnia już za ułamek ich normalnej wartości. W tym roku Black Friday wypada 23 listopada.

Skąd pochodzi nazwa „Czarny Piątek”?

Ciekawostką może być fakt, że właściwie nikt nie jest w stanie udzielić na to jednoznacznej odpowiedzi. Istnieje bowiem kilka legend, kiedy po raz pierwszy użyto tej nazwy.

Zwolennicy jednej z wersji przekonują, że nazwa ta wzięła się z jeszcze z XIX wieku, kiedy pewnego listopadowego poranka w 1869 roku ceny złota na amerykańskim rynku niespodziewanie spadły o ponad 20%.

Część osób jest zdania, że „Czarny Piątek” ma swoje korzenie w korkach, jakie miały miejsce w latach 50-tych ubiegłego wieku w Filadelfii tuż po Święcie Dziękczynienia. Określenia „Czarny Piątek” miał użyć pewien policjant, przerażony wielkością zatoru, z jakim przez kilka godzin musieli mierzyć się mieszkańcy miasta.

Jeszcze inni są zdania, że terminem „Czarny Piątek” określono falę masowych urlopów na żądanie, jaka miała miejsce ponad pół wieku temu.

Najbardziej prawdopodobnie brzmi jednak teoria, która głosi, że pierwszy Black Friday odbył się w 1981 roku, kiedy – co może być nieco przewrotne, dzienny bilans wielu amerykańskich sklepów po raz pierwszy od kilkunastu tygodniu był dodatni.

Black Friday to dzień największych wyprzedaży na całym świecie

O ile w większości krajów zachodnich Black Friday to czas, kiedy sklepy, mimo ogromu wyprzedaży, rzeczywiście odnotowują rekordowe zyski (a centra handlowe potrafi odwiedzić prawie 6 razy więcej klientów), o tyle na wschodzie znacznie większą popularnością cieszy się Dzień Singla.

Obchody Dnia Singla mają miejsce 11 listopada (data jest nieprzypadkowa – 11.11 ma bowiem symbolizować samotność osób niebędących w stałych związkach) i tego dnia wiele popularnych na tamtejszym rynku sklepów kusi klientów atrakcyjnymi promocjami. W samych Chinach wydaje się wówczas równowartość kilkudziesięciu miliardów dolarów!

W Polsce czas największych zakupów przypada zaś na okres przedświąteczny. Co kraj, to (zakupowy) zwyczaj, chciałoby się powiedzieć.

Co najchętniej kupujemy z okazji Black Friday?

Wśród najbardziej popularnych produktów nieprzerwanie znajdują się wszelkiego rodzaju ubrania i kosmetyki, zabawki dziecięce, artykuły do dekorowania domu, takie jak lampy, ramki na zdjęcia czy wazony, oraz sprzęty elektroniczne (tych ostatnich szukaj na https://www.neonet.pl/blog/black-friday-2018.html). Wiele osób traktuje Black Friday jako świetny dzień do zrobienia zakupów świątecznych. Nic dziwnego – pośpieszne kupowanie prezentów dla najbliższych tuż przed świętami może należeć do naprawdę stresujących czynności.

Jak mądrze kupować podczas Czarnego Piątku?

Sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę, jak wielką siłę przyciągania potrafią mieć promocje czy dodatkowe rabaty. Jeśli liczysz się z każdym groszem i nie chcesz, aby Twój portfel świecił po tym dniu pustkami, dowiedz się, jak rozważnie dokonywać zakupów.

  1. Zastanów się, czego tak naprawdę potrzebujesz. Może zamiast kolejnej koszuli wymienisz psujący się blender na nowy?
  2. Kupuj w zaufanych sklepach – Black Friday to pożywka dla wielu nieuczciwych sprzedawców, którzy wykorzystują nieuwagę części klientów.
  3. Nie idź na zakupy z pustym brzuchem – robienie zakupów w sytuacji, kiedy jesteś głodny, może sprawić, że będziesz znacznie szybciej podejmować decyzje zakupowe, a w tym samym zwiększysz prawdopodobieństwo, że spontanicznie kupisz niepotrzebne Ci produkty.

Artykuł partnerski

Komentarze