Kamień milowy w działalności białostockiej firmy. Zbuduje stację i dostarczy gaz LNG na Pomorze

Na Pomorzu powstanie pierwsza publiczna stacja tankowania skroplonego gazu ziemnego LNG. Właśnie taki zapis znalazł się w umowie podpisanej pomiędzy firmą z Białegostoku Barter S.A., dostawcą m.in. skroplonego gazu ziemnego (LNG), a firmą Sobanscy Transport, jednego z krajowych liderów w zakresie transportu płodów rolnych.

Przedstawiciele obu firm podpisali uroczyście umowę na dostawę i budowę stacji tankowania LNG 30 września. Pierwszy tego typu punkt powstanie w Lęborku, najpóźniej do lutego 2021 r. Wspólna wymiana dokumentów odbyła się w siedzibie firmy Sobanscy Transport w Wielkiej Wsi w obecności przedstawiciela spółek Barter oraz właścicieli Sobanscy Transport sp. z o.o.

– Niezmiernie cieszymy się, iż to właśnie Barter będzie mógł dostarczyć firmie Sobanscy Transport nie tylko skroplony gaz ziemny, ale także rozwiązania techniczne. Nie jest to dla nas kolejna stacja – jest to kamień milowy w naszej działalności, ponieważ urządzenie, które zostanie dostarczone do lutego przyszłego roku, jest stacją w całości opartą o koncepcję i realizację firmy Barter. To nasz kolejny wkład w rozwój branży LNG, dlatego cieszy nas, że to właśnie prywatne firmy z polskim kapitałem, takie jak Barter S.A. i Sobanscy Transport, rozwijają branżę LNG w Polsce – powiedział Maciej Skowroński, koordynator ds. rozwoju rynku LNG w firmie Barter.

– Podpisanie umowy na budowę stacji tankowania i dostawy LNG to nasz kolejny krok w rozwoju agro transportu. Stacja tankowania LNG dostępna będzie dla pojazdów nie tylko naszej floty, ale wszystkich ciągników gazowych, które, miejmy nadzieje, szybko zaczną pojawiać się w regionie. Cieszymy się, że tą inwestycją północ Polski może przejść na rozwiązania bardziej przyjazne środowisku. Przechodząc na zasilanie gazem, zmierzamy w kierunku ekologii. Jest to dla nas – przewoźnika w branży agro – niezmiernie ważne. Jesteśmy w bliskim kontakcie z rolnikami i wiemy, jak negatywny wpływ zmiany klimatyczne mają na sektor rolnictwa. Zmiany temperatury, opadów i ekstremalne warunki pogodowe już teraz wpływają na wydajność plonów. Oprócz budowy stacji sukcesywnie wymieniamy flotę – właśnie na ciągniki LNG. Pierwsze pojazdy zasilane LNG działają już w terenie i z sukcesem promują eko transport. Docelowo planujemy przejść w każdym możliwym miejscu na skroplony gaz ziemny. Jest to dla nas nie tylko oszczędność finansowa, ale także eko podejście do biznesu, tak ważne zwłaszcza przy transporcie płodów rolnych z ekologicznych gospodarstw – mówił Grzegorz Sobański, dyrektor zarządzający w Sobanscy Transport.

Stacja tankowania LNG powstanie w Lęborku, w pobliżu drogi krajowej numer 6. Docelowo, będzie to stacja publiczna obsługująca wszystkie typy ciągników zasilanych LNG – tj. Volvo oraz Iveco i Scania.

– Najważniejsze cechy stacji to poziomy zbiornik o pojemności 30 metrów sześciennych LNG, dwuwężowy dystrybutor, saturacja gazu i autorski system automatyki i telemetrii. Oznacza to, iż w każdym momencie kontrolujemy wszelkie parametry tankowanego gazu – wyjaśnił Andrzej Leonczuk, główny specjalista ds. technicznych w dziale LNG firmy Barter.

– Przewidujemy, iż rynek transportowy oparty o skroplony gaz ziemny, będzie stale rosnąć. Motorem napędowym dla firm działających w Polsce i w Niemczech jest szczególnie zwolnienie z opłaty autostradowej u naszego Zachodniego sąsiada (tzw. Maut free) oraz zerowa stawka akcyzy na paliwa gazowe w Polsce. Stąd też nowość w naszej ofercie – skidowe (mobilne) stacje tankowania LNG wyposażone w układ saturacyjny z możliwością rozbudowy (np. moduł CNG, dodatkowy dystrybutor, dodatkowy zbiornik magazynowy). Stacje są oparte o nasze wieloletnie doświadczenie, stąd też możemy zaoferować rozwiązania dopasowane do oczekiwań klienta – tłumaczył Maciej Skowroński, koordynator ds. rozwoju rynku LNG w białostockiej spółce.

Barter dostarczy infrastrukturę do tankowania oraz zapewni stałe i nieprzerwane dostawy skroplonego gazu ziemnego LNG. Jak zapewniają przedstawiciele obu firm, to pierwsza i być może nie ostatnia wspólna inwestycja na gruncie transportu i skroplonego gazu ziemnego.

Białostockie przedsiębiorstwo to firma ze 100% polskim kapitałem. Funkcjonuje w branży energetycznej od 1999 roku, głównie w dystrybucji gazu LPG oraz LNG. Spółka oprócz stacji do tankowania pojazdów, oferuje również instalacje do zasilania przemysłu w skroplony gaz ziemny wraz z nieprzerwanymi dostawami LNG.

Sobanscy Transport to firma rodzinna, krajowy lider transportu płodów rolnych, transportu międzynarodowego i spedycji. Firma funkcjonuje od 1989 roku i działa na obszarze całej Europy – przede wszystkim w Niemczech, Holandii, Belgii, Francji, Austrii, Włoszech.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze