Zakupy w czasach zarazy, czyli nasza nowa rzeczywistość

Coraz więcej sklepów wprowadza obostrzenia dla klientów: określenie maksymalnej liczby osób w placówce handlowej, dezynfekcja rąk przy wejściu, zakładanie foliowych rękawiczek, szyba z pleksi oddzielająca od kasjera czy konieczność odstępu od ludzi stojących w kolejce. Przyszło nowe i na jakiś czas z nami zostanie.

Gdy w Polsce ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, ludzie ruszyli do sklepów. Z półek zaczęły znikać kasze, makarony, konserwy, cukier i… papier toaletowy, który to stał się symbolem epidemii koronawirusa, czyli SARS-CoV-19, wywołującego chorobę o nazwie COVID-19. Sklepy nie były przygotowane na taki rozwój sytuacji i zaczęły reagować po kilku, kilkunastu dniach. W tym czasie, gdy zalecano pozostawanie w domach i przechodzenie na pracę zdalną, markety zostały oblężone przez klientów – mało kto zwracał uwagę na zachowanie dystansu, a przy tym do historii już przeszły obrazy z przewracanymi brudnymi rękami po tysiąc razy bułki, warzywa czy owoce. Tak wygląda niepewność połączona ze strachem w konfrontacji ze zdrwoym rozsądkiem.

Handlowcy nie byli przygotowani na taki scenariusz. Zareagowali, ale z opóźnieniem. Dziś nie ma kolejek i bitew o papier, ale są środki ostrożności.

Klienci sklepów Biedronka w całej Polsce będą mogą zapłacić zbliżeniowo za zakupy do 100 zł bez konieczności potwierdzania ich kodem PIN. Proces wdrażania tej zmiany rozpoczął się w piątek, 20 marca 2020 r., objął od razu wszystkie sklepy sieci. Wśród kolejnych rozwiązań są: plakaty PZH, które pokazują podstawowe zasady bezpieczeństwa oraz komunikaty głosowe, przypominające o ich zachowaniu. Klienci sklepów mogą też skorzystać przy kasach z nawilżanych chusteczek marki Dada, a przy wejściu dostępne będą już niebawem podajniki z płynem dezynfekującym. Biedronka wprowadza także w swoich sklepach oznaczenie odległości 1 metra na podłogach w strefie kas, aby ułatwić klientom zachowanie odpowiedniej odległości podczas zakupów. Co więcej, pracownicy ochrony mają dbać o to, aby na sali sprzedaży nie przebywało więcej osób niż jest to przewidziane dla danego sklepu.

Biedronka ma ponad trzy tysiące sklepów, jest też największym prywatnym pracodawcą w Polsce.

Nasze sklepy pozostają otwarte, a dostawy są realizowane na bieżąco. Aby maksymalnie zatroszczyć się o jak największe bezpieczeństwo klientów i pracowników, zastosujemy nowe, konkretne rozwiązania. Warto jednak pamiętać, że odniosą one skutek tylko wtedy, gdy wszyscy będziemy się stosować do zasad bezpieczeństwa. Wierzymy, że wspólnie poradzimy sobie w tej nowej niełatwej sytuacji – powiedział Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny w sieci Biedronka.

A zatem: Biedronka zmieniła godziny pracy sklepów w całym kraju – co do zasady placówki są otwarte dla klientów od godz. 8.00 do 20.00 (godziny mogą być inne dla pojedynczych sklepów ). Ponadto, ponieważ pracownicy sklepów sieci standardowo pracują w systemie zmianowym, wprowadzono przerwę techniczną. Pozwala ona na sprawne i bezpieczne dokonanie takiej zmiany. Jedną z pierwszych nowości w sklepach sieci Biedronka były nawilżane chusteczki Dada przy sklepowych kasach i podajniki z płynem dezynfekującym dla klientów w strefie wejścia. Ponieważ dostępność środków dezynfekujących jest ograniczona na rynku, podajniki są wprowadzane do sieci stopniowo.

W odpowiedzi na sytuację związaną z pandemią koronawirusa, Polska Sieć Handlowa Lewiatan również podjęła w ostatnich tygodniach szereg działań prewencyjnych i edukacyjnych skierowanych do pracowników i klientów sieci. Regularnie prowadzone są również działania sanitarne, w tym m.in. odkażanie kas, taśm kasowych, wózków, terminali i koszyków.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan bardzo poważnie podchodzi do rekomendacji Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz WHO w związku z zagrożeniem epidemicznym wywołanym przez koronawirusa. Nowe procedury w naszych sklepach dotyczą zarówno pracowników, jak również klientów sklepów. Nasze placówki są regularnie dezynfekowane, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc często dotykanych, takich jak klamki, poręcze, lady, terminale płatnicze. W sklepach zamontowano dodatkowe dozowniki z płynem dezynfekującym – mówi Marcin Poniatowski, członek zarządu Lewiatan Holding SA.

Na terenie sklepów prowadzone są również działania skierowane do klientów.

Poza plakatami informacyjnymi, wskazującymi właściwe zachowania prewencyjne, stała komunikacja do klientów jest prowadzona za pośrednictwem wewnętrznych kanałów informacyjnych – telewizji i radia Lewiatan. Na ekranach i poprzez głośniki rozmieszczone w sklepach emitujemy spoty, w których zachęcamy m.in., by pomagać starszym sąsiadom w robieniu zakupów, a także zwracamy uwagę na właściwe zachowania, pomagające uniknąć wirusa. Szczególnie podkreślamy konieczność używania jednorazowych rękawiczek, dostępnych na terenie sklepów, do pakowania pieczywa oraz owoców i warzyw. Zachęcamy również klientów do płatności bezstykowych, zamiast płatności gotówką – podkreśla Marcin Poniatowski.

Pracownicy sieci otrzymali pakiet materiałów i informacji dotyczących procedur sanitarnych, w tym zachowania bezpiecznej odległości, sposobu i częstotliwości mycia rąk oraz innych środków ostrożności. Wszelkie spotkania i wizyty na terenie sklepów, a także szkolenia, odbywające się na terenie sklepów, zostały czasowo zawieszone.

Działania podjęło też Auchan: promowanie zasad higieny, a zwłaszcza regularnego i dokładnego mycia rąk oraz umieszczenie dodatkowych dozowników z płynem dezynfekującym tak w przestrzeni pracowniczej, jak i w galeriach handlowych, regularna dezynfekcja wózków, a zwłaszcza ich rączek, uchwytów koszyków, wag oraz taśm w boksach kasowych, czasowe wstrzymanie możliwości zakupu produktów na wagę do opakowań własnych klientów oraz zakupu do opakowań własnych w działach bistro i w działach samoobsługowych, wzmocnienie dezynfekcji tych działów pakowanie wybranych produktów w dodatkowe opakowania chroniące, zwłaszcza pieczywo, bułki oraz konieczności używania rękawiczek jednorazowych na dziale owoce-warzywa, promowanie dokonywania płatności bezgotówkowych, dodatkowe informacje poprzez wywieszenie plakatów informacyjnych w przestrzeni pracowniczej oraz w galeriach.

Żabka zachęca do płatności bezgotówkowych oraz zachowania bezpiecznego dystansu od innych osób. Sklepy ograniczyły godziny otwarcia, a do środka w wielu placówkach może wejść maksymalnie pięć osób. Przy wejściu czeka płyn do dezynfekcji rąk, o czym od razu informują kasjerki. Ciepłe przekąski oraz napoje w strefie Żabka Café dostępne są w tym momencie tylko na wynos. W sklepach franczyzobiorcy otrzymali środki dezynfekujące, rękawiczki, a także montowana są przegrody pleksi oddzielające kasjerów od klientów.

Z kolei wszyscy pracownicy Carrefour mają dostęp do środków odkażających oraz możliwość pracy w rękawiczkach i maseczkach lub przyłbicach z ochronną szybą. Systematycznie dezynfekowane są kasy, wagi i lady.

Tesco wprowadziło specjalne godziny na zakupy dla osób z grupy podwyższonego ryzyka, w szczególności dla osób starszych. Akcja jest prowadzona codziennie we wszystkich sklepach sieci handlowej w Polsce w godzinach 9-10. Zaapelowano do wszystkich klientów, by umożliwić osobom starszym szybkie i sprawne zrobienie najpilniejszych zakupów. Dzięki temu będą mogli szybciej wrócić do domu i będą mniej narażeni na zarażenie koronawirusem. W trakcie specjalnych godzin sklepy Tesco pozostaną otwarte dla wszystkich klientów, ale sieć handlowa prosi swoich pozostałych klientów o zrozumienie i ustępowanie pierwszeństwa osobom starszym w wyznaczonym czasie.

Piotr Walczak, fot. Biedronka

Komentarze