,

Co chcielibyśmy dostać na prezent? Byle nie skarpetki, ale coś użytecznego

Polacy na zakup świątecznych prezentów w 2019 r. planują przeznaczyć max. 400 zł. Za idealny prezent uważają coś praktycznego i trafiającego w gust, ale nie życzą sobie dostać pod choinkę… skarpetek.

Tak wynika z badania SW Research na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent.

Prezenty kupuje zdecydowane większość Polaków – jedynie ok. 1,5 proc. deklaruje inaczej. Nadal więcej z nas wybierze się raczej na zakupy w galerii handlowej  niż w sklepie on-line. Na prezenty najwięcej z badanych (30 proc.) wyda od 200 do 400 zł, a co piąty przeznaczy na ten cel od 100 do 200 zł. Taki sam odsetek planuje zakup w granicach od 400 do 600 złotych. Co dziesiąta osoba planuje prezenty za powyżej 600 zł.

Kiedy i gdzie?

Niezmienną popularnością cieszą się galerie handlowe, gdzie zakup prezentów świątecznych deklaruje około 53 proc. respondentów. Rosnący trend zakupów internetowych przekłada się również na prezenty świąteczne, bowiem zakupy on-line deklaruje 49 proc. pytanych. Co trzecia osoba wybiera aukcje internetowe, podobnie jak zakupy w supermarketach.

Jak pokazują badania, coraz częściej chcemy uniknąć zakupów na ostatnią chwilę, bowiem blisko 50 proc. ankietowanych deklaruje zakupy aż miesiąc wcześniej (47,1 proc.), kolejną dużą grupę osób stanowią Ci, którzy prezenty kupią 2 tygodnie wcześniej (47,9 proc.). Jedynie około 5 proc. osób deklaruje zakupy w wigilię lub dzień przed. 

Jak zauważają autorzy raportu, zwyczaje zakupowe w kraju zmieniają się. Coraz częściej pragniemy mieć więcej czasu i nie stresować się zakupami na ostatnią chwilę. Stąd duża popularność galerii (w jednym miejscu kupimy prezenty dla wielu osób, niezależnie od ich zainteresowań) i zakupów on-line (zrobimy je, nie wychodząc z domu). Coraz rzadziej kupujemy prezenty w supermarketach, które kojarzą się nam z kolejkami i nerwową atmosferą, z kolei coraz częściej prezenty mamy “odhaczone” już miesiąc wcześniej.

Prezenty idealne i nieidealne

Niezmiennie najwięcej osób deklaruje, że najlepszym i uniwersalnym prezentem jest gotówka (22 proc.), dobra książka, bądź kosmetyki (13 proc.), przy założeniu, że trafią one w zainteresowania osoby obdarowanej. Co dziesiąty badany chciałby zostać obdarowany bonem lub voucherem podarunkowym. Ogromny wzrost w tej kategorii notują kupony do salonów kosmetycznych, bowiem taki prezent chciałoby otrzymać aż 55 proc. pytanych! Dla porównania, w zeszłym roku było to 38 proc. ankietowanych.

41 proc. osób uważa, że idealny prezent to ten, który jest praktyczny, przydatny i funkcjonalny, blisko 38 proc. stawia na prezent trafiający w gusta i zainteresowania osoby obdarowanej, zaś co piąta osoba uważa, że prezent ma budzić emocje i pozwalać na przeżycie czegoś niesamowitego.

Mianem najbardziej niechcianego prezentu rokrocznie, zostawiając konkurencję daleko w tyle, “cieszą się” skarpetki. Niechęć do takiego prezentu deklaruje 12 proc.  badanych, drugie miejsce w tej kategorii zajmują akcesoria i ubrania (9 proc.).

Co ciekawe, aż 39 proc. pytanych osób nie umie wskazać najgorszego prezentu jaki dostało. Ciekawe odpowiedzi padają również po pytaniu o najdziwniejszy bądź najśmieszniejszy prezent, który dostaliśmy. Tradycyjnym żartem w tej kategorii jest oczywiście rózga, ale ankietowani odpowiadali również, że otrzymali m. in.: breloczek do kluczy, kolejne kubki, za małą klatkę dla chomika czy kosz na śmieci. Jeden z ankietowanych oznajmił, iż otrzymał łyżwy… 2 miesiące po otwartym złamaniu nogi.

W kategorii prezentów idealnych i tych mniej idealnych nasze oczekiwania również ulegają zmianie. Coraz częściej pragniemy bowiem dostać prezent na jakieś przeżycie, coś co zapadnie nam w pamięć.

Co dziesiąty z ankietowanych rozważyłby skok ze spadochronem lub przejażdżkę luksusowym autem. Spory odsetek badanych cieszyłby się również z romantycznej kolacji bądź kursu sushi.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 29-31 października 2019 przez agencję SW Research. Wyniki opracowano na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej próby 1008 Polaków w wieku powyżej 18 lat. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem ankiety internetowej metodą CAWI.

Wyjątkowy Prezent jest pierwszą w Polsce firmą oferującą prezenty w formie przeżyć. Wśród upominków znajdują się atrakcje takie, jak skok ze spadochronem, egzotyczny masaż, czy jazda Ferrari. 

Red. PP, fot. pixabay.com

Komentarze