Hajnówka już bez wykluczenia. Dojeżdża tam kolej!

Po kilkunastu latach przerwy, od czerwca znów można dojechać bezpośrednio z Warszawy do Hajnówki. PKP Intercity cały czas rozwija siatkę połączeń. Od 2014 roku liczba miejscowości, w których zatrzymują się pociągi przewoźnika wzrosła z ok. 300 do blisko 420.

W ramach nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity uzyskała południowa część Podlasia. Pociąg TLK Biebrza jedzie teraz w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Olsztyn, Białystok, Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę, Siemiatycze, Sarnaki, Niemojki i Mordy. Tę samą trasę przez południowe Podlasie pokonywać będzie nowy TLK Żubr relacji Białystok – Warszawa.

Dzięki tym dwóm parom pociągów po siedemnastu latach wróciły do Hajnówki codzienne połączenia dalekobieżne. Mieszkańcy nowych miejscowości w zasięgu usług przewoźnika zyskają możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Warszawy, Białegostoku czy Trójmiasta. Dzięki ofercie Bilet Taniomiastowy ceny przejazdów na nowych trasach na Podlasie Południowe zaczynają się w przedziale 19-28 zł.

Co ważne, bilety można kupować online w serwisie intercity.pl. Dla podróżnych przygotowano wiele promocyjnych ofert. Wspomniany Bilet Taniomiastowy to jedna z nich. Oferta Wcześniej pozwala kupić bilety ze zniżkami 30, 20 i 10%, w zależności od tego, jak wcześnie zdecydujemy się na ich nabycie. Bilet Weekendowy to okazja do komfortowego podróżowania w weekendy po całej Polsce. Do tego m.in. Bilet Rodzinny, czy Bilet dla Seniora. Wszystkie oferty i ich szczegóły, tak jak możliwość zakupu biletów online, na stronie www.intercity.pl.

Dzięki stałemu uruchamianiu nowych pociągów siatka połączeń narodowego przewoźnika kolejowego staje się coraz gęstsza. Jeszcze w 2014 roku PKP Intercity docierało do ok. 300 miejscowości. W każdym kolejnym rozkładzie jazdy liczba ta systematycznie rosła. W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2020/2021 pociągi PKP Intercity zatrzymują się już w około 420 ośrodkach.

Wakacje przyniosły nie tylko nowe połączenia, lecz także wzrost średniej liczby pociągów uruchamianych każdego dnia przez PKP Intercity. Będzie ich 426. Poprzedniego lata na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Poziom nowej oferty jest porównywalny do ostatnich wakacji przed pandemią Latem 2019 roku przewoźnik uruchamiał średnio 425 pociągów na dobę.

PKP Intercity oraz Lokalna Organizacja Turystyczna (LOT) „Region Puszczy Białowieskiej” podpisały porozumienie o współpracy. W ramach tego porozumienia spółka i LOT będą wspierać rozwój ruchu turystycznego w regionie. Bardzo ważnym punktem tego porozumienia jest inicjatywa, w ramach której posiadacze biletów PKP Intercity – TLK Biebrza oraz TLK Żubrotrzy mają szereg świadczeń od partnerów LOT „Region Puszczy Białowieskiej”.

Powstał też specjalny przewodnik po najciekawszych miejscach w regionie Puszczy Białowieskiej , w którym znajdzie się też lista wszystkich partnerów biorących udział w programie. Przewodnik będzie do pobrania w wersji PDF na stronie intercity.pl/hajnowka, a informacje na ten temat, w formie specjalnych naklejek, znajdą się w wagonach TLK Biebrza i TLK Żubr.

– Bezpośrednie dalekobieżne połączenie kolejowe to dla całego regionu duża szansa na zwiększenie ruchu turystycznego. Nasi partnerzy bardzo pozytywnie zareagowali na fakt, że do Hajnówki po tylu latach przerwy znów będą jeździć pociągi PKP Intercity. Dla wielu turystów, zwłaszcza tych najmłodszych i najstarszych, ale też tych, którzy cenią ekologiczny transport, a takim jest kolei, wybór pociągu jako środka transportu będzie bardzo korzystną opcją – uważa wiceprezes Lokalnej Organizacji Turystycznej „Region Puszczy Białowieskiej” Eugeniusz Ławreniuk.

– Nowe trasy, większa liczba połączeń na dotychczasowych szlakach to dowód na to, że spółka poradziła sobie z kryzysem wywołanym pandemią. Pasażerowie wracają na kolej, a my szykujemy dla nich coraz lepszą ofertę. Południowe Podlasie to kolejny region, do którego wracamy z bezpośrednimi połączeniami. Od kilku lat liczba miast i miejscowości z dostępem do naszych usług rośnie. Od rozkładu jazdy 2014/2015 to już ponad 120 nowych ośrodków więcej, w których zatrzymują się pociągi PKP Intercity – wskazuje Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Jedną z wielu nowości rozkładu jazdy 2020/2021 jest skład TLK Sudety relacji Jelenia Góra – Kraków, który jeździ przez południową część województwa dolnośląskiego, m.in. Świdnicę, Dzierżoniów i Ząbkowice Śląskie oraz Nysę i Prudnik na Opolszczyźnie, włączając tym samym te pięć miast w siatkę połączeń PKP Intercity

Po kilku latach przerwy także Otwock odzyskał bezpośredni dostęp do oferty przewoźnika dzięki kończącej się modernizacji linii nr 7 na odcinku Pilawa – Otwock i skierowaniu pociągów łączących Warszawę i Lublin właśnie przez to miasto.

10 stycznia 2021 roku dostęp do usług PKP Intercity zyskali mieszkańcy Płocka i Gostynina, przez który zaczął jeździć nowy pociąg TLK Chemik relacji Płock – Katowice, zapewniający możliwość dojazdu do Łodzi, Kutna, Częstochowy i Katowic. Z Płocka i Gostynina są teraz możliwe podróże także w innych relacjach, np. do Krakowa, dzięki dogodnej przesiadce na stacji Łódź Widzew do pociągu IC Kazimierz.

W rozkładzie jazdy 2020/2021 pojawił się też IC Bosman, który połączył Wrocław z Kołobrzegiem przez Poznań. Z kolei Pociąg TLK Wyczółkowski zapewnia dodatkową komunikację z Lublina do Świnoujścia, kursując przez Kielce, Częstochowę, Wrocław i Zieloną Górę.

Mieszkańcy Nysy i Prudnika mają możliwość korzystania z drugiego pociągu – TLK Kormoran, który jeździ w nowej relacji Polanica Zdrój – Olsztyn przez Katowice oraz Warszawę. Skład ten zapewnia warszawianom i olsztynianom połączenie z Kotliną Kłodzką.

Co ważne, te pociągi są coraz nowocześniejsze. We flocie już teraz zaczynają przeważać pojazdy nowe lub zmodernizowane. Do 2030 roku wydane będzie 19 miliardów złotych na inwestycje w tabor.

Z wielu taborowych nowości, jakie pojawiają się we flocie przewoźnika w okresie wakacyjnym na torach zadebiutują wagony COMBO. Te wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. Zadbano w nich o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne, dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Pierwszymi wagonami, do których będą włączane wagony są: IC Piast relacji Gdynia – Kraków – Gdynia, IC Pomorzaninrelacji Wrocław – Gdynia – Wrocław oraz IC Mamry relacji Wrocław – Giżycko – Wrocław

Na pokładach pociągów nadal należy zakrywać usta i nos podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów i konduktorzy korzystają ze środków ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczek i rękawiczek ochronnych oraz żeli do mycia i dezynfekcji rąk. Kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.

Wszystkie pociągi PKP Intercity są dezynfekowane i czyszczone po zakończeniu każdego przejazdu.Od marca 2020 roku do końca maja 2021 przewoźnik wykonał ponad 456 tys. dezynfekcji i blisko 20 tys. dezynfekcji metodą zamgławiania.

Red. PP, fot. mat. pras.

Komentarze