Miasto ma gotowe propozycje wsparcia dla przedsiębiorców w trudnym czasie. Kto może skorzystać?

To nie jest łatwy okres dla wielu branż. Szalejąca pandemia przyczynia się do wprowadzania kolejnych obostrzeń i zakazów, utrudniają, ograniczają, a niekiedy całkowicie blokują firmom możliwości funkcjonowania. Plan pomocy niektórym białostockim przedsiębiorcom przedstawił białostocki magistrat. Dotyczy on m.in. gastronomii czy sprzedawców kwiatów i zniczy. Ci pierwsi znajdują się w drugim lockdownie i sprzedawać jedzenie mogą wyłącznie na wynos lub w dowozie. Drudzy nie mogli sprzedać swoich produktów, gdy zapadła decyzja o zamknięciu cmentarzy w okolicach Wszystkich Świętych.

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski podpisał zarządzenie, które wprowadza możliwość obniżenia stawki czynszu za lokale miejskie proporcjonalnie do poniesionych strat w obrotach firmy. Miasto proponuje również możliwość przesunięcia terminu wpłat należności o dwa pełne miesiące. O obniżki i przesunięcie terminu wpłaty można ubiegać się za okres od 17 października.

Pomoc dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w lokalach lub budynkach należących do miasta. Aby z niej skorzystać, należy wykazać spadek obrotów minimum o 40% w stosunku do analogicznego miesiąca w 2019 roku. Trzeba też terminowo złożyć odpowiednie dokumenty. Należy zwrócić uwagę na to, że stawka czynszu po obniżce nie może być niższa niż wynosi wysokość kosztów eksploatacyjnych.

Szczegółowych informacji na temat pomocy udziela Zarząd Mienia Komunalnego. Informacje znajdują się na stronie internetowej ZMK, można też zadzwonić pod numer 85 74 79 450.

Od początku pandemii do końca lipca Zarząd Mienia Komunalnego udzielił obniżek uwzględniając ponad tysiąc wniosków przedsiębiorców – około 300 miesięcznie. W związku z tym do kasy miejskiej wpłynęło o prawie półtora miliona złotych mniej niż przed pandemią.

Druga kwestia dotyczy sprzedawców zniczy i chryzantem, którzy zostali postawieni przed faktem zamknięcia cmentarzy na Wszystkich Świętych i z tego powodu nie mogli sprzedawać tych produktów jak co roku. Obowiązywało to od soboty do poniedziałku włącznie. Przedsiębiorcy, którzy zostali z towarem, ponieśli duże straty.

Handlowcy mogą skorzystać z dwóch możliwości, by móc je częściowo zniwelować. Pierwszą jest wygaszenie decyzji o zajęciu pasa drogowego – wiąże się to ze zwrotem opłaty lub brakiem konieczności jej wnoszenia. Druga – to zmiana terminu sprzedaży przy cmentarzach z 31 października – 2 listopada na inny.

Przy każdej z tych opcji niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku. W dopełnieniu formalności mają pomagać urzędnicy z Zarządu Dróg Miejskich (numer telefonu do sekretariatu: 85 869 67 00).

Red. PP, fot. pixabay.com

Komentarze