Promocja marketingowa firmy

Narzędzia promocji marketingowej

Promocja marketingowa obejmuje takie elementy składowe jak reklama, sprzedaż bezpośrednia, public relations oraz promocja sprzedaży. Reklama jest formą nieosobistej prezentacji koncepcji, dóbr i usług w celu wywołania u potencjalnego nabywcy przychylnej reakcji, zmierzającej do zakupu produktu. Reklama pełni trzy funkcje. Pierwszą z nich jest funkcja informacyjna, której zadaniem jest informowanie oraz podtrzymywanie świadomości istnienia produktu, drugą jest funkcja edukacyjna nawołująca do zmiany postaw nabywców, a trzecią funkcja nakłaniająca, której działanie wpływa na motywy i intencje nabywania produktu przez konsumentów. Aby reklama była skuteczna musi ściśle odpowiadać strategii reklamowej, wyróżniać się dobrym pomysłem w celu zaciekawienia odbiorcy, wzbudzać aprobatę oraz uwzględniać potrzeby konsumentów.

Kolejnym instrumentem promocji marketingowej jest sprzedaż osobista, czyli prezentacja produktu przez sprzedawcę w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą w celu doprowadzenia do finalizacji transakcji. Głównym celem sprzedaży bezpośredniej jest zwrócenie uwagi na produkt, wzbudzenie zainteresowania o produkcie oraz zachęcenie do zakupu. Sprzedaż osobista pozwala nie tylko na przekazaniu informacji o produkcie, ale również na uzyskaniu informacji zwrotnej. Poza tym kreuje wizerunek firmy i tworzy pozytywne nastawienie odbiorców do przedsiębiorstwa.

Następny element promocji marketingowej obejmuje public relations, czyli kształtowanie stosunków działającego publicznie podmiotu z jego otoczeniem. Głównym celem public relations jest budowanie pozytywnej opinii oraz utrzymanie pozytywnego wizerunku o produkcie oraz firmie. Zadaniem PR jest zatem udzielanie informacji o tym, czym zajmuje się firma, dostarczanie informacji źródłowych mass mediom, budowanie i monitorowanie wizerunku firmy w mediach masowego przekazu, reagowanie na informacje o produkcie i firmie ukazujące się w radiu, telewizji, prasie oraz stymulowanie pozytywnego zainteresowania. Wszystkie działania w obszarze public relations muszą być przemyślane oraz zaplanowane w celu wywołania określonego efektu. Ostatnim narzędziem promocji marketingowej jest promocja sprzedaży. Są to wszelkie działania i bodźce z zakresu komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa zmierzające do zachęcenia nabywcy. Głównym celem tych działań jest zwiększenie sprzedaży zarówno pośród dotychczasowych klientów, jak i pozyskanie nowych. Poza tym promocja ma za zadanie ograniczyć zapasy, rozszerzać dystrybucję oraz stymulować sprzedaż posezonową.

Budując strategię marketingową należy pamiętać o tym, że przedsiębiorstwo funkcjonuje w otoczeniu mikro oraz makroekonomicznym. Komunikacja z rynkiem odbywa się w sposób ciągły bez względu na to, czy jest zaplanowana, czy też nie. Idealną sytuacją jest stosowanie zintegrowanej komunikacji marketingowej, a zatem takiej, która od początku do końca jest przemyślana i pozwala stosować promocję i reklamę w sposób spójny z działalnością firmy. Komunikatem jest nie tylko wygląd i przeznaczenie danego produktu, ale także wizerunek firmy, cena produktu, wygląd sprzedawcy oraz biura.

artykuł sponsorowany

Komentarze