Klient jest w stanie zapłacić więcej za dobry projekt. Bo design jest ważny

Po co nam design? W momencie, kiedy rynek jest nasycony produktami, to właśnie on może wyróżnić nasz produkt. Kategoria Design wróciła w tym roku do Konkursu Technotalent – konkursu dla uzdolnionych młodych ludzi z Polski północno-wschodniej.

Uwaga, do konkursu można zgłosić się do 22 października 2019 r., do godz. 23.59. Szczegóły tutaj.

Kategoria Design pozwala na zgłoszenie projektów z różnych dziedzin designu – mody, architektury, urbanistyki, wzornictwa przemysłowego czy webdesign. Sponsorem kategorii jest białostocka firma TOBO – producent mebli.

Dlaczego?

– Bardzo się cieszymy, że kategoria ta wróciła po latach znowu do konkursu i że możemy być jej sponsorem – mówi Bożena Datczuk, prezes TOBO. – Chcieliśmy w ten sposób podkreślić i zwrócić uwagę na wielkie znaczenie designu nie tylko w naszej branży, bo faktycznie jest u nas kluczowy, ale i na to, że jest również istotny we wszystkich dziedzinach gospodarki.

Jak dodaje, musimy pamiętać, że design to nie projekt.

– To cecha produktu, na którą składają się nie tylko sam wygląd, ale także technologia, funkcjonalność i ergonomia. Produkt o dobrym designie powinien dawać coś jeszcze, a mianowicie wzbudzać emocje, uczucia, powodować zachwyt – mówi pani prezes. – W sytuacji, kiedy rynek jest już tak nasycony produktami i trudno się na nim wyróżnić, to właśnie design może być tą główną dominantą.

Firma poszukując przewagi konkurencyjnej może zwiększać wydajność, obniżać koszty funkcjonowania, wprowadzać innowacje, a może inwestować w dobry design podnosząc wartość swoich produktów.

– Jak pokazują badania, klient jest w stanie zapłacić prawie o 30 proc. wyższą cenę za produkt o ciekawym wzornictwie – mówi Bożena Datczuk. – Przedsiębiorcy z jednej strony mają świadomość znaczenia designu, a z drugiej strony niewiele firm korzysta ze współpracy z wykształconymi projektantami i wdraża nowe produkty. Częstym procederem jest kopiowanie podpatrzonych wzorów lub ulepszanie już wdrożonych produktów. Zrobiliśmy w ostatnich latach ogromny krok w stronę rozwoju designu, wychodzimy z cienia, musimy włożyć wiele pracy w rozpoznawalność naszych marek. Jednym słowem, trzeba pokazać, że „Polacy nie gęsi i swój design mają” parafrazując nasze stare polskie przysłowie.

Konkurs Technotalent 2019 to nie jedyne wydarzenie, w które zaangażowała się firma. Kolejnym są nadchodzące East Design Days (24-26 października). To cykl wydarzeń organizowanych przez Wydział Architektury Politechniki Białostockiej wraz z firmami oraz instytucjami z regionu północno-wschodniej Polski, prezentujący znaczące dokonania na styku designu, inżynierii i technologii. To konferencje, warsztaty, szkolenia i wystaw czołowych firm z różnych branż.

– Design jest nam tak bliski i ważny z punktu widzenia strategii naszej firmy, że nie mogło nas tam zabraknąć, przygotowujemy interaktywną instalację, ciekawą ekspozycję, będziemy brać aktywny udział w panelu dyskusyjnym o designie – zapowiada Bożena Datczuk. – Brakowało tego typu eventu na naszej mapie imprez.

Firma TOBO Datczuk Spółka Jawna powstała w 1998 roku. Współpracuje z instytucjami otoczenia biznesu i nauki oraz instytucjami wspierającymi rozwój młodych ludzi. Od kilku lat jest fundatorem stypendiów dla najlepszych uczniów Zespołu Szkół Technicznych im. gen. W. Andersa w Białymstoku w zawodzie stolarz. Najzdolniejsi uczniowie mogą odbywać również staże w firmie.

– Staramy się iść z duchem czasu. Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły i zmiany, elastycznie podchodzimy do oczekiwań klientów  – mówi Bożena Datczuk. – Od kilku prowadzimy działalność B+R, rozwijamy nasze produkty, ale przede wszystkim wdrażamy nowe, takie jak nasz innowacyjny system Health to Office (H2O).

H2O to pierwsza w Polsce prozdrowotna linia mebli biurowych. Promuje ona pracę zmienną w pozycji seat – stand (z wykorzystaniem autorskiej aplikacji i przy zastosowaniu sprzyjających organizmowi materiałów oraz surowców), która pozytywnie wpływa na nasze zdrowie.

 

Red. PP, fot. TOBO

Komentarze